ROCKO |
SnowGo black |
kälke, kälkar, snow racer, snow racers,
pulka, pulkor, stjärtlapp, stjärtlappar, tefat
|
Recension av en nyinköpt kälke (och en stjärtlapp) vad beträffar konstruktion, montering och hållbarhet. |
Tillverkad
av:
HV Plasten AB eller Rocko AB Box 111 667 22 Forshaga
|
Tel. +46 (0)54 874260 Fax +46 (0)54 874860 Epost info@plasten.com www.plasten.com
|
När vi upptäckte att Henrik
vuxit ur sin pulka efter nyår bestämde vi oss för att köpa en ny. Mitt i den snörikaste vintern på många år fann vi efter en stunds letande på nätet att endast Maxi-ICA fortfarande hade några kälkar att sälja. Biltema och Jula till nästan halva priset, men överallt slutsålt. En stor kartong inhandlades på Maxi-ICA i Alby för 449:-. Hemkomna befanns den trots den stora kartongen vara omonterad. Det förklarar varför demonstrationsexemplaret föll i delar i butiken, de hade inte fått ihop rattstången. OK, bara börja skruva! |
VARNING!
|
Vi börjar med rattstången.
Men grader och ojämnheter i plasten gör att delarna inte passar utan
fil och smörjmedel. Bifogade monteringsinstruktionen är dessutom
tvetydig när det gäller att vända stötdämparfjädern och distansen
rätt? Sedan upptäcker vi att delarna i de två bifogade påsarna bara delvis hör till denna kälke!? Sprintarna finns, men tillhörande saxpinnar eller traktorpinnar till ratten och styrskidan saknas. Skruvarna till sidoskidorna saknas också. bara låsmuttrarna och skålbrickorna fanns med. |
Helt ogenomtänkt konstruktion anser jag! Fjädrarna som lyfter skidans framdel för att förhindra att spetsen skär ner i snön efter eventuell luftfärd har jag själv satt dit.
|
Fotbromsarna var redan
monterade trots att instruktionen visade annorlunda. Skruvarna är för korta, de räcker inte igenom
hela låsmuttrarnas
nylonlåsning (se bilden till vänster).
Att som tillverkaren dessutom tänkt, låsa ratt och styrskida med enbart sprint och traktorpinne är enligt min mening rent livsfarligt. Sprintarna var cirka två centimeter för långa så traktorpinnarna kunde lätt ryckas ur sprinten av en kvist, isbit, lovikavante eller sparkas ur med en fot i den allmänna snöyran, med risken att få ratten eller i värsta fall rattstången i magen.
|
Ratten sprack vid tredje turen!?
|
Distanserna i sitsen brast vid andra respektive tredje turen.
|
Tiden får utvisa om mina till synes primitiva reparationer håller. De håller åtminstone bitarna på plats utan att stressa materialen i kylan.
|
|
Nästa steg är kanske en plywoodskiva istället för plastsitsen, och frågan är om inte glidet blir till och med bättre om man helt demonterar plastskidorna och kör direkt på rörramen. Särskilt nu sedan skidorna blivit så repade av vägsanden.
|
Henrik fyller åtta år i
april 2010. Han har följt översta tillväxtkurvan hela livet. Han är stor men har alltså ingen övervikt! Henrik har nästan alla sina leksaker sedan födseln i behåll i någorlunda gott skick. Jag har lagat de som gått sönder på grund av material- eller konstruktionsfel. Jag har kastat ett antal oreparabla. Han har alltid varit rädd om sina saker! Henrik har en transportsträcka på ungefär 250m till kälkbacken. Den har hela tiden varit snötäckt men sandad. Den sanden verkar dock ha slitit onormalt mycket på kälkskidorna? Resten av tiden, alltså cirka tre timmar har tillbringats i kälkbacken Bilderna till höger och vänster är från i kväll den 30 januari, och den fjärde åkturen, men den första lyckade, utan att något gick sönder. |
Köregenskaperna har fått väl godkänt! Det går undan när väl bitarna håller ihop. Men väl tung att dra upp för backen igen!
Och var tog Jo-Jo snöret som visas på ett datablad på webbsidan
vägen?
|
Stjärtlapp för matematiker! Henriks matematiklärare föreslog häromda'n lektion i skogsbacken,
stjärtlapp påbjuden! Vi köpte tre stycken för femton kronor styck, den röda sprack alltså efter tjugo minuter i minus två grader. Ingen av de svarta har provats än. Är det inte att slösa på naturresurserna att tillverka plastbitar av så låg kvalitet?
|
|
|
För ett halvsekel sedan hade
jag en kälke med träsits och stålmedar, med broms och styrning. Denna
enda kälke höll hela min barndom! Som mest åkte vi tre killar på
samma gång, utför Himlabacken, om och om igen i åratal! Jag hade också bara ett enda tefat, av plåt med ett läderhandtag, som höll i alla år!
|
Skälen till att jag inte bara lämnat tillbaka kälken utan skriver denna recension på min egen hemsida är flera: Till nästa vinter kommer denna webbsida att toppa listan på Google vid sökning på kälkar, snow racers eller pulkor. Då ska väl ändå försäljningen av denna livsfarliga kälke upphöra! Alla kälkar är slutsålda i andra butiker. Butiken packar in den igen och säljer till dem som inte klagar. Mitt exemplar kan vara ett sådant. Tillverkaren får inte reda på problemet därför att butiken inte ids vidarebefordra. Mina klagomål missförstås, censureras eller ignoreras. Konsumentverket är för långsamma.
|
Allra mest upprörande är att det som jag trodde var hoptråcklat i Kina, eller något annat land där man INTE vet hur man åker kälke, i verkligheten är tillverkat i FORSHAGA i VÄRMLAND, av VÄRMLÄNNINGAR! För mig har sola i Värmland gått i moln för gott! Carl Staffan Holmer
|