Bookmarks on this page:
The Ad / Nordica/Halman vs Havsfidra / Boat Data / The Name
Fidra / The Sign Φ / The Name Curette / Osmosis / Lisa Ekdahl / Links / Evgeny Gvozdev / Description of Curette
/ Launch 2006 / First Trip 2006 / Julafton Lighthouse / Joshua Slocum
and news from Fairhaven
October 2008
/ New Day in August / Last Day in August / Tenth of September /
Trosa Wharf / Trosa Sea Rescue / World Hovercraft Championship / Saturday
16 / Last In Last Up
Leave this page for
the front page at holmers.com
Havsfidra Skip this introduction page and go
directly to: This is a
page about a Swedish boat model from the sixties that got a lot of
attention when sailing across the Atlantic Ocean and in the Arctic Sea. To those of you, a couple of dozens Fidra owners on other continents
looking for spare parts for your boats I can only say: We don't have
any either! We have to make them our selves! Maybe that's a part
of the charm too!
My intention is to translate most of
this page to English.
|
If you have an original engine of the make Albin, Volvo, Göta or Vire,
it's no
problem. Albin Motor homepage, in both Swedish and English. The Motorfabriken Göta
together with Solo engines. Has been making engines since 1907, and still
do! Volvo Penta. Download page. Vire Marine Engines. The Finnish engine. Unofficial website made by a dedicated Dubliner. Comprehensive! Lots of tips and links to international dealers. Also for alternative parts!
|
Jag tror det var på våren 1968 mitt intresse för Havsfidran vaknade. När Båtnytt berättade att pansarlöjtnant Bertil Enbom skulle delta i enmanskappseglingen över Atlanten samma år, med en 6-meters Havsfidra! När Bertil Enbom efter 60 dygns segling, eller var det 40, med sömn i tjugominutersperioder under hela resan, strax efter midnatt, seglade in till kaj i Newport, Rhode Island (vågade inte starta motorn pga bensinläckage) tror jag inte han själv förstod att han efter handikappreglerna faktiskt seglade in som tvåa i hela tävlingen!
|
To me it all began in the spring of 1968! A Swedish boating magazine Båtnytt made a
sensational announcement, that First Lieutenant Bertil Enbom of the
Royal Göta Armored Life Guards P1 in Enköping, eeh? Or, was
it P4 in Skövde, yes, I think it was the Skaraborg Regiment!
However, both regiments are located and their business are as far from
sailing and any ocean you can get in Sweden, and he were going to
participate in the Single-Handed Transatlantic Race in a 20-foot
Havsfidra! |
Havsfidra is a compound of the words
Hav (Sea) and Fidra. When connecting two words in Swedish you almost
always put the letter "s" in between. One exception is the Swedish Socker Association (Svenska Fotbollförbundet). but, that's just because they didn't learn their grammar at school ! They played ball and had fun instead! ;-) Another exception is the Jägershillgatan in Malmö, which consists of three words Jäger, hill and gatan (Hunter, hill, street) and yet it has only one "s" in between. On the other hand, the word Ändbusshållplats (End, bus, hold, place) (yes, we talk like that) has not got a single "s". more than the two in buss. Don't ask me why! We have shortenings too: Det är bara att åka = Hä bare åk = (It's only to go). Quote: Ingemar Stenmark. Bara för att = Bafatt = (Just because). Quote: Björn Borg. Hej! Hur mår Du? = Tja! Huere? = (Hi, How are you doing?). Quote: Myself.
|
Fisksätra is also a compound
of two words, Fisk (fish) and Sätra (Sätra or Säter is an ancient word for
the place where the livestock graze). Sätra also automatically
contributes with that famous letter "s" in between that the
previous mentioned socker players forgot.
|
Det blev femton års seglande med andra båtar innan jag själv blev ägare till Havsfidran Curette.
|
It took me another fifteen years before I found the Havsfidra Curette almost by accident.
|
Modern Midgethavskryssare i glasfiberarmerad plast Redan 1949 byggde Fisksätra Varv sin första glasfiberbåt och vår
långa erfarenhet är alltså en garanti för att Ni får en båt av
allra högsta klass. Under årens lopp har vi byggt tusentals trä och
plastbåtar i storlekar från jollar till 300 tons minsvepare. En stor
del av vår produktion har gått till statliga myndigheter — marinen,
armén, tullverket, sjöfartsstyrelsen. Glasfiberarmerad plast anser vi
stå i absolut särklass både när det gäller utformning, hållfasthet
och låga underhållskostnader. Vi bygger upp laminatet i samtliga våra
båtar enligt Svenska marinens normer, vilket betyder handupplagt
speciallaminat med en hållfasthet som uppfyller de absolut strängaste
krav.
|
|
Vackra att se på ...
De är ännu bättre inombords, men det är inte hela sanningen om en Fisksätrabåt. Vi tror, att Ni kommer att hålla med om att Fisksätra erbjuder Er några av de bästa båtarna i Europa — eller hela världen för den delen. Orsaken är att de konstruerats och byggts av kvalificerat varvsfolk för den kategori erfaret och verkligt kunnigt sjöfolk Ni tillhör eller kommer att tillhöra.
|
||||||
-------------------------------
|
--------------------------------
|
|||||||
Havsfidra modern segelkoster med valdäck, ruff, doghouse och självlänsande sittbrunn. Båten är avsedd för familjesegling i skärgården och till havs. Havsfidra är tillverkad av glasfiberarmerad plast enligt Svenska Marinens normer och är sålunda mycket
kraftigt dimensionerad ur styrkesynpunkt samt är konstruerad med erfarenhet från våra tidigare lyckade båttyper. En Fidra visade sina förnämliga egenskaper i 1966 års hårdaste havskappsegling "Skaw Race" genom att placera sig som 2:a och bästa svenska båt i klass V. "Skaw Race" var tävlingen där över 100 av 157 startande bröt. Fidrans styrka och kvalité förenad med goda segelegenskaper gav ett utmärkt resultat.
|
Ännu ett påtagligt bevis på Havsfidrans sjöduglighet och kvalité är Löjtnant Enboms och Åke Mattsons fantastiska prestationer med Fione respektive Goodwin II i 1968 års
enmanskappsegling över Atlanten (Single Handed Transatlantic Race), där bl. a. Fione kom på 2:a plats enligt handicapregeln. Goodwin ll's •färd efter Amerika och Canadas ostkust över till Grönland är också en prestation som gett eko i pressen. Havsfidran är utan tvekan en av de mest säkra båtar som finnes i sin storleksklass.
|
|||||||
-----------------------------
|
-----------------------------
|
-----------------------------
|
A
comparison of the
|
||
There have been suggestions on the web that the Nordica and Halman boats in North America, named Midget and Baltic in Europe, are related to the Havsfidra in Sweden, through the Danish Lynæs wharf and the Swedish Fisksätra wharf. This is most certainly not the case! The Lynæs wharf have had a strong tradition of designing and building both sailing fishing boats as well as pleasure boats since 1886! The Fisksätra wharf was established I believe right after World War I, and under the leadership of F Axel Larsson the wharf were only building motorboats and often constructions by the country's at the time most famous boat designer C G Pettersson. After 1936 when Axel’s son Torild graduated as boat designer they got more orders from the Swedish Navy and Coastguard. The interest from the Swedish navy and Coastguard in fibreglass boats encouraged the wharf to in the late 1940:s become the pioneer in Sweden in this new building technique, which resulted in mine sweepers, sea measuring and patrol boats where an amount of them were still in use as late as in the mid 1990:s. The first pleasure boat in GRP was The Swallow in 1954. The first version of Fidra in 1955 was open and ring-decked called Fishing Fidra. Later on the Motor Fidra, Sport Fidra, Cabin Fidra and finally in 1963 Havsfidra (Sea Fidra) was developed.
|
I believe neither designer B. Malta-Müller nor Lage Eklund looked so much at each other’s constructions, but more in other directions. Look at the deck design, isn’t the doghouse a typical contemporary Sparkman & Stevens design? ;-)
The Nordica has a traditional hull shape with freeboards leaning outwards making it very stiff in the end. The deck line has also a very beautiful curve, perhaps related to old Danish and Dutch North Sea going vessels. I have read that the boats we call Lynæs boats also could be refered to as Isefjord boats after the bay in northern Sjælland where Lynæs wharf is situated, and they are often considered Danish Colin Archer boats. The Havsfidra was chiefly designed for efficient GRP production and ease for a fisherman leaning towards the freeboard. That’s why the freeboards are not leaning outwards making the boat more narrow than a traditional Swedish “Koster” (Swedish west coast double ender). This means that the Fidra will when struck by a willy-willy with full sails hoisted not accelerate fast enough but tilt instead with the result of water in the cockpit and the crew hanging with both hands in the handrail unable to do anything until its’ over! She is both initial weak and end weak and will therefore need correct sail setting to perform well.
|
|
-----------------------------
|
-----------------------------
|
|
Seamanship
|
||
Of coarse a small boat has to be well built to perform in the open sea, but it’s equally important who is sailing. The reason to the second place for the Havsfidra Fione in the Single Handed Trans Atlantic Race in 1968 was not only thanks to the boat, but more the skipper Bertil Enbom. He made the journey in 40 days. The same time as Sir Francis Chichester used with the 55 feet? Gipsy Moth a few years earlier.
|
Åke Mattsson in Goodwin II was disqualified because he accepted to receive a can of drinking water during the same race, but later on he sailed downeast (towards northeast) along the American coast and over to Greenland when heading home. A couple of years later he sailed in a borrowed Maxi 77 across The North Sea to Scotland or Shetland Islands, in November, this without any preparations to speak of.
|
|
-----------------------------
|
-----------------------------
|
|
Qualifications
|
||
I remember reading about the American and his spouse that crossed the Atlantic Ocean in a surplus amphibious Jeep right after the war. Now, years after that statement I have found out that he wasn't American but an Australian named Ben Carlin, and he did not only cross the Atlantic ocean, but the whole world. Read more here... and find a TV-show about him here...
|
He
learned how to navigate by trial and
error during the journey.
|
|
-----------------------------
|
-----------------------------
|
|
Längd överallt 6.00m Längd i vattenlinjen 5,00m Bredd största 2,20 m Bredd i vattenlinjen 1,80 m Djupg. Största 1,10 m Minsta fribord 0,62m Stävhöjd för 1,10 m Stävhöjd akter 0,70 m Totalvikt 1400 kg Kölvikt 550 kg Motorstorlek 10 hk Sovplatser 4 st Kajutahöjd invändigt 1,65 m
|
|
Segelyta storsegel 10,0 m2 Segelyta fock 6,7 m2 Segelyta stormfock 5,0 m2 Segelyta genua 10,25 m2 Segelyta spinnacker 30,0 m2 Laminattjocklek: Skrovsidor ca 6 mm Botten ca 8 mm Däck ca 6 mm Köl och stävar ca 12 mm Färger: Skrov vit eller marinblå Överbyggnad oxblodsröd eller pärlgrå
|
|
-----------------------------
|
-----------------------------
|
-----------------------------
|
|
What is Fidra? |
Var kommer det ifrån?
|
The name Fidra? |
|
Fidra is a small
uninhabited island located
close to land on the
southern shore in the
mouth of Firth of Forth
outside Edinburgh in
Scotland. Fidra fyr är placerad på norra delen av ön som idag även är fågelskyddsområde och för övrigt helt obebodd. |
Fidra
är en liten obebodd ö som ligger utanför
Skottlands östkust, 800 meter från södra
stranden i mynningen av viken Firth of Forth in
mot Edinburgh, 4 km väster om samhället North
Berwick. Förutom att ha givit namn åt vår båt
tros Robert Louis Stevenson ha använt kartbilden
av Fidra som underlag till boken Skattkammarön.
Kanske inte så konstigt om man vet att hans pappa
och farbror byggde den 17 meter höga fyren som
invigdes 1885 och till sist automatiserades 1970,
och siste
fyrvaktaren flyttade ifrån ön 1971. Ön Fidras namn har i sin tur troligtvis sitt ursprung i fornnordiskans "fiaðr" fjäder, och förmodligen syftande på överflödet av fågelfjädrar på ön.
|
The island
Fidra has in its turn
probably got its name
from the old norse
word "fiaðr",
meaning feather. Not a
strange choice when
seeing the abundance
of bird feathers on
the island of today
that has become a bird
sanctuary together
with Bass Rock, which
is considered one of
the Twelve Wildlife
Wonders of the World. Bilden ovan är hämtad från Wikipedia och copyright innehas av Richard Webb. Häng med ut till Fidra genom denna webbkamera med flera olika vyer.
|
|
Fidra
was also the name of the
first Swedish
circumnavigating yacht
in 1920-22.
Fidra var även namnet på den första svenska jakten som seglade jorden runt 1920-22. |
The Swedish Royal Navy leased M/S Fidra during WW2 as an "Assisting Cruiser"!?
Svenska flottan hyrde in lastmotorfartyget M/S Fidra under beteckningen hjälpkryssaren 10 under andra världskriget. Återlämnad till sin ägare Stockholms Rederi AB Svea efter kriget och har efter flera ägarbyten hamnat i Libanon under sjuttiotalet.
|
||
-----------------------------
|
-----------------------------
|
-----------------------------
|
|
The sign Φ Fi or FI has several meanings:
|
Fi eller FI har flera betydelser:
|
Let's skip it! We know what it above all stands for!
|
|
Φ, φ, fi eller
phi, den tjugoförsta bokstaven i det grekiska alfabetet.
Fi är en militär förkortning för "fiende", vid svenska militärövningar vanligtvis av hypotetisk natur. Begreppet används i den klassiska frasen den lede
fi, "den onda fienden".
|
Φ eller φ används också som beteckning på en rad olika saker: φ, inom geodesi avstånd från ekvatorn. Anges i N/S 0-90˚, se även meridian. Inom matematisk analys en obekant eller godtycklig vinkel i allmänhet, och framför allt inom vågrörelseläran beteckning för fasförskjutning.
Φ, inom statistik beteckning för
bias.
|
Nä, Fi fan för alla oväsentliga bortförklaringar. Vi vet ju alla vad det framför allt annat står för! Fidra!
|
|
-----------------------------
|
-----------------------------
|
-----------------------------
|
|
Curette is originally a surgical instrument, with an oval shape, almost like a spoon. It's used for scraping tissue samples. Later models developed for grooming of nails and ears.
I have recently found out that Curette also is a village, north of the Loire Valley in France. Ten miles northnorthwest of Nantes. The Donkey driven carts in Cairo and other cities in Egypt are sometimes refferred to as a Curette. I Guess it's the spoon shape again!
|
Ursprungligen ett kirurgiskt verktyg. Ovalt, skedformat, för skrapning och kanske vävnadsprovtagning. Senare utvecklat med varianter för öron och nagelvård. Tidigare ägaren och namngivaren till Curette var antingen gynekolog eller stor humorist! Eftersom jag inte riktigt ser det roliga eller kopplingen mellan verktyg och båt, tippar jag att han var det senare! Kan
ni
tro
det
här: Hur
som
helst,
jag
vet
nu
både
namn
och
yrke
på
den
som
namngav
Curette. Är inte detta ganska fantastiskt?
|
Curette's
first
owner,
or,
perhaps
the
second,
and
probably
the
person
that
gave
her
the
name,
was
either
gynecologist
or
humorist.
Since
I
don't
really
see
the
connection
between
the
tool
and
the
boat,
I'm
leaning
towards
the
latter!
Can
you
believe
this: However,
Now
I
know
both
name
and
profession
of
the
person
that
gave
Curette
her
name,
and
it
shows
that
he
was
both Isn't this rather fantastic?
|
|
Curette får behålla sitt namn, inte enbart på grund av min skrockfullhet om namnbyte på en båt, utan för att jag faktiskt tycker det är riktigt vackert. Lyssna! Curette!
|
Curette will keep her name, not only because of my superstitious thoughts about changing a boats name, but, I actually thinks it is a beautiful name. Listen! Curette! Try it with a French accent! ;-) Curette!
|
||
-----------------------------
|
-----------------------------
|
-----------------------------
|
|
|
|
|
|
Eller
osmos, det har förmodligen alla
Fisksätrabåtar, mer eller
mindre.
Vad beror det på då? Kanske förvaringen av glasfiberväven i kalla fuktiga lokaler? Snusgubbar? Polyestern? Tillverkningsprocessen? Vem
vet,
inte
du Titta
och
njut
av
Lisa
Ekdahls
A
professional
explanation
of
Osmosis
in
the
branch
of
Physical
Chemistry,
Cell
Biology
is
as
follows: In
practice
almost
all
Fisksätra
Boat
owners
will
experience
this
phenomenon
as
blisters
in
the
gelcoat,
below
the
water
line.
Probably
because
of
pores
in
the
gelcoat,
but
not
alone,
there
must
probably
be
a
counterpart
in
the
polyester
or
in
the
glass
fibre.
Maybe
originating
from
the
storage
of
the
glass
fibre
or
the
polyester,
maybe
in
not
heated
store
rooms
with
high
air
humidity. Nobody
is
completely
sure
why
this
is
so
common
in
our
boats,
we
can
only
recite
Lisa
Ekdahl
in
her
song
"Who
Knows" Listen to and enjoy the movies below! |
Jag
har i alla fall jobbat häcken av
mig för många år se´n med
renslipning av botten,
påläggning av tät grundfärg (en
sort
som
började
på
Inte
och
slutade
med
något
otect,
vilket
även
resultatet
blev).
Parallellt med mitt jobb gjorde
tidningen På Kryss samma sak med,
just det, en Havsfidra, under
mycket bättre förhållanden än
jag hade. Ändå misslyckades vi
båda!
Den internationala färgtillverkarens försvar löd nästan ordagrant som följer: Ja men vår färg måste vara bra, vi håller ju på att lansera den på den amerikanska marknaden! Efter det uttalandet såg jag rött, och gav upp. Mot ren och skär dumhet finns ingen bot! Inte en enda produkt av detta fabrikat kommer över min tröskel mer i detta liv. Detta drabbar sorgligt nog även de av denna fabrikant uppköpta konkurrenternas produkter även om de är bra. Synd, för VC17 var bra!
Allt detta hände i slutet på åttiotalet eller början på nittiotalet. Jag är inte säker, har ju försökt förtränga eländet. Men värken jag fick i armbågen av det sönderslitna ligamentet när jag försökte återställa efter den misslyckade behandlingen med "den där färgen" blir jag aldrig av med. Jag påminns nästan varje dag av smärtan!
Och det ofattbara som beskrivs i spalten till höger sker faktiskt i November 2006.
I
am
giving
hard
critisism
against
a
particular
boat
bottom
paint,
where
the
producer
has
advertised
it
as
the
solution
for
osmosis
boats
already
15
years
ago,
and
both
me
and
a
Swedish
boat
magazine
tried
their
solution
and
failed
completely,
with
a
result
even
worse
than
before
treatment.
|
Jag
blev
faktiskt
bestört
över
att
se
besättningen
på
Ostindiefararen
Götheborg
vid
ommålningen
av
botten
i
Shanghai
stå
och
skrapa
sönder
vattenfyllda
färgblåsor
och
säga
att
det
är
fullt
normalt
att
det
blir
så. Vilken normalt funtad färgtillverkare som helst skulle aldrig lanserat en sådan produkt. Det räcker med att testa den ett år så ser man vad den går för. Observera att det ser ut som om de målar om med epoxytjära av samma fabrikant i slutet av filmen. Varför tror ni? ;-) Kolla
in
filmen
här
Nu har jag dessutom räknat på det. I teorin håller plasten i 24000 år. Om jag inte gör något mer åt böldpesten blir båten kanske lite sladdrig om 200 år ungefär. Med det perspektivet har jag fått ett visst sinneslugn. Nu är det inte så att jag ignorerar problemet helt. Jag tar hand om blåsorna när de kommer, men oroar mig inte längre. Känns bra! Och jag använder huvudsakligen Hempels produkter. Känns också bra!
I have made a few calculations (not all by myself) and have come to a conclution. In
theory,
the
glass
fibre
will
last
for
about
24,000
years. I don't ignore the problem, I take care of the blisters when they appear, but I don't worry, feels good! I also use Hempel's products chiefly, feels good too! |
|
|
|||
Listen to and watch the movie! Performance,
Music,
Song
and
lyrics
I can't resist posting this goodie too
If you need to download RealPlayer
|
A literal translation of the song "Vem vet". Who knows "Trumpet Introduction" You are a saga too good to be true "Trumpet Solo"
|
Who knows, not you who knows, not me we know nothing now we know nothing today Who knows, not you who knows, not me we know nothing now we know nothing today You are a saga too good to be true it is a saga of itself that we have found each other We could as well, ever never met, or were our encounter already set even long before we were born Who knows, not you who knows, not me we know nothing now we know nothing today Who knows, not you who knows, not me we know nothing now we know nothing today "Trumpet Closing"
|
|
-----------------------------
|
-----------------------------
|
-----------------------------
|
|
Fidraklubben Fisksätravarvets
historia
Sven
Yrvind.
Nordica
Boats
Website |
A
Few
Good
Links Good
Boats in Russia
My
regular
supplier
(the
shop
next
door) Watski
THE
Circumnavigator I have found the article below from Voice of Russia Russian yachtsman was found dead near NaplesRussia’s iconic yachtsman Evgeny Gvozdev was found dead on a beach near Naples on Saturday in what specialists say is the aftermath of a severe storm, which occurred in the open sea earlier in the week. Noted globetrotter, Gvozdev left the Russian port of Novorossiysk in September to circumnavigate the globe – his third such voyage in the past few years. 14.12.2008.
January
16,
2010.
|
Midgetclub
Wikipedia
The
Havsfidra
register
|
|
-----------------------------
Råbandsknop = Reef Knot/Square Knot(US)
|
-----------------------------
Pålstek = Bowline
|
-----------------------------
Dubbelt Halvslag = Clove Hitch
|
Det
är märkligt så få gamla sommarbilder det finns av
den egna båten. It's strange so few pictures that actually are taken of the boat through the years.
|
Klart för avfärd! Ready to go!
|
När Autopiloten gör
jobbet. When Autohelm does the job.
|
Under segel. Under sail.
|
|
Broöppning. |
Fifång. |
||
The
secret
favourite
island.
|
|||
Målet hägrar.
|
|
Nattfika. Night coffee.
|
|
|
|||
Västra Stendörren. Western Stone Door.
|
|
Vila.
|
|
-----------------------------
|
-----------------------------
|
-----------------------------
|
|
The launch 2006
|
|||
Under
Henriks
första sommar
2002 kom vi
inte ut på
sjön en enda
gång. Jag
litade varken
på båten
eller mig
själv, mest
det senare.
Därför har
Curette fått
ligga kvar på
land ett par
säsonger.
During
our
Henrik's
first
summer
2002
we
didn't
get
out
on
the
water
at
all.
|
Nu i sommar har jag däremot blivit övertalad av Henrik själv att sjösätta. Så bättre sent än aldrig, i slutet av Juli blev det av. Inte så smart att rusta båt i den värmebölja som varit i Juli, stundtals kändes det som om jag skulle stryka med på kuppen. This
summer
however,
Henrik
himself
has
persuaded
me
to
launch,
so
better
late
than
never,
in
the
end
of
July
it
all
began.
|
Björkarna
läande
vid
stängslet
och
solen
gassande
på
uppställningsplatsen
gjorde
det
olidligt
att
jobba
fysiskt.
Jag
gav
faktiskt
upp
flera
gånger!
The Birchtrees gave so much wind shelter, and the sun was shining on the yard, heating it up to a degree unbearable to work physically. I actually gave up a couple of times because of too much heat. Sometimes I kept the car running just to let the AC cool me down. |
|
Skrovet
är
vaxat.
Borde
ha
rubbat,
men
orkade
inte
i
36
graders
värme.
The hull is waxed. Should have been rubbed first, but I didn't have the strength in 36°C.
|
Däck
och
överbyggnad
är bitvis
mossbeklädda
där
björkarna
legat an.
The deck and doghouse was partially covered with lichen, where the birch twigs touched the boat.
|
Jag
har bara
målat
botten där
det
verkligen
behövdes.
Ska ju bara
ligga i en
månad. Due
to
environmental
reasons
we
cannot
use
the
same
copper
based,
or
containing
aluminum,
or
biocides,
bottom
paint
in
the
Baltic
Sea
as
in
the
other
seven
seas.
|
|
Äntligen!
Rätt
element.
At last! The proper element. |
Vår
gammelgädda
har blivit
schavotterad
av en
propeller,
två gånger!
Han,
eller
troligare
Hon,
är
den
största
gädda
jag
sett,
gissar
på
12-15kg.
Sorgligt!
Our
Grand
Old
Northern
Pike
has
been
overrun
by
a
boat,
and
killed
by
the
propeller,
twice!
Both
in
the
neck
and
tail.
|
Samma
kväll
blev
hon
skurad
från
topp
till
tå,
ut-
och
invändigt.
The same evening she was cleaned from top to toe! |
|
Tändning
på! Start!
Klick,
klick! Vadnu?
Startar
inte?
Ignition! Start! Click, click! What the...? Doesn't start? |
OK,
nu har vi
nytt
batteri.
Tändning
på! Start!
Vroom,
vroom!
Ok,
now
we
have
a
new
battery. |
Ta
ut henne
till
bryggplatsen
Henrik!
Loss
i
fören,
dikt
styrbord,
sakta
framåt!
Take
her
out
to
the
dock
Henrik!
|
|
Aj
aj,
Kapten!
Ay
ay,
Sir!
|
|||
Är
det
inte
fantastiskt?
Med
ett
nytt
batteri
startar
motorn
direkt
efter
tre
år
på
land,
två
små
rökpuffar
av
konserveringsoljan,
och
sen
tuffade
den
på
som
om
den
inte
gjort
annat.
Isn't it fantastic? With a new battery the engine starts immidiatily after three years on dry land, with only two small puffs of smoke from the conservation oil.
|
År
2006 är det
exakt 100
hundra år
sedan Albin
började
bygga
inombordsmotorer. In
2006
it
is
exactly
100
years
since
Albin
Larsson
in
Kristinehamn
made
the
first
serial
produced
marine
engine. |
Vår motor är inte riktigt så gammal. Albin O21, gjuten och ihopsatt 1964. Helrenoverad av MG-Specialisten på Wittstocksgatan i Stockholm 1988. Jag kompletterade med sötvattenskylning och en extra 35 watts växelströmsgenerator också. Så här finns gott om kraft, både för propeller och batteri. Our
engine
is
not
quite
that
old.
|
|
Nu
ska
bara
den
nysydda
sprayhooden
monteras,
tillika
de
nya
gardinerna
i
beige
och
marinblått
från
Jysk.
Sen
får
vi
be
till
vädergudarna!
Now it's time to mount the brand new sprayhood, and new window curtains, and then it's time to pray to the weather gods! |
Sprayhood
på
plats!
Tänk
att
alla
hålen
passade
i
gamla
fästena,
utom
de
två
främre
hörnen.
Men
det
ordnar
sig
nog
när
jag
får
klippa
upp
och
fålla
urtagen
för
fallen,
för
det
glömde
kapellmakar'n
Kapellmakar'n!
;-)
Sprayhood in place! Can you imagine that it did fit in all the old buttons except in the two front corners.
|
Ser
lite
mer
ombonad
ut
med
nya
gardiner
också!
It feels more comfortable with the new window curtains.
|
|
-----------------------------
|
-----------------------------
|
-----------------------------
|
|
(för motor) First short trip for Henrik
|
|||
Fyra,
det
är
ju
lika
mycket
som
jag.
Four, the same as my age! |
Lite
pirrigt
är
det
första
gången.
Butterflies in the stomach, when out in a boat for the first time. |
BimBiBie!
|
|
Båtsportkort 6173 NE-Tvären Today
this
narrow
lane
is
almost
only
used
by
leasure
boats.
|
Julaftons
Fyr.
Christmas Eve Lighthouse was automated long ago. Bokö Iso WRG 4s 58°51'8.06"N, 17°36'16.57"E Link for Google Earth users. Link for Google Maps. |
Julaftonslunch
för
ankar
vid
Bokö-Oxnö.
Låter
väl
fint?!
The keepers house is a summer house nowadays. Behind this island it's open sea down to Poland, 240 nautical miles away. |
|
Långseglande
ketch. I våra vatten ovanlig riggning, men behändig. Karl'n tog ner och beslog tre segel på nå´n minut! Ja, ett par då. A
German
ketch,
with
a
beautiful
and
in
our
waters
unusual
bluewater
rigging.
|
Äntligen
hemma!
Home, sweet home! |
Kom
från
ingenstans,
stajlade
tre
varv
runt
oss
och
lät
sig
fotas,
försvann
lika
kvickt,
troligen
till
campingplatsen
där
borta,
men
vi
vet
inte
säkert.
He came from no where, made three turns around us, did let me take photos of him, and disappeared, probably to the camping grounds in background. But, we are not sure, we lost him!
|
|
-----------------------------
|
-----------------------------
|
-----------------------------
|
|
|
|||
A Swedish replica of The Spray met outside the town of Trosa in the southern archipelago of Stockholm, Sweden. Spray, Ohoj! Tänk att jag såg på många hundra meters håll att det var en kopia av Spray! Det är den där skrovformen! Spray
Ohoy! |
Nova Scotia born, with family roots in New England, Captain Joshua Slocum commanded some of the finest tall ships that ever sailed the seas. On April 24, 1895, at the age of 51, he departed Boston in his tiny sloop Spray and sailed around the world single-handed, a passage of 46,000 miles, returning to Newport, Rhode Island on June 27, 1898. This historic achievement made him the patron saint of small-boat voyagers, navigators and adventurers all over the world. |
Så roligt att för första gången få möta en svensk Spray i hemmavattnen! Jag har sett en dansk Spray på besök i Mölle en gång för många år sedan. Då blev jag också alldeles till mig. :-) It's so very nice to meet a Spray in our home waters! I have seen a Danish Spray in the harbor of Mölle many years ago. It took me weeks to get normal after that encounter too! :-) Now,
a
year
or
so
later
I
have
found
that
she
is
a
charter
boat. |
|
The plaque shown above is from a memorial stone placed in a park in the town Fairhaven in Massachusetts. Today it's a park, but onehundred years ago it was the meadow outside town where Joshua Slocum rebuilt and replaced every plank in the Spray he got as a gift from an acquaintant sea captain with the words "She wants some repairs". There
is
another
monument
near
Westport
on
Brier
Island
in
Nova
Scotia.
|
Plaketten ovan är från en minnessten placerad i vad som idag är en park i staden Fairhaven i Massachusetts, men som för drygt etthundra år sedan var den äng strax utanför staden, där Joshua Slocum helrenoverade och bytte ut varenda planka i den gamla Spray han fått i gåva av en bekant sjökapten med orden "Hon kanske behöver repareras lite". Google Earth Placemark in Fairhaven Det finns ett monument med en liknande plakett på ön där Joshua Slocum växte upp. Se även länkarna i menyn till vänster.
|
|
|
Läs Joshua Slocums bok här på nätet! Read Joshua Slocum's book here on the web! SAILING ALONE AROUND THE WORLD Click above to choose among his three books.
| |||
Or, Why not listen to this LibriVox audiobook? Sailing Alone Around The World. Read by Alan Chant. A link directly to LibriVox at the Internet Archive.
In case you prefer to listen through your usual Windows Media
Player, | |||
Chapter 1 Chapter 2 Chapter 3 Chapter 4 Chapter 5 Chapter 6 Chapter 7 Chapter 8 Chapter 9 Chapter 10 Chapter 11
|
Chapter 12 Chapter 13 Chapter 14 Chapter 15 Chapter 16 Chapter 17 Chapter 18 Chapter 19 Chapter 20 Chapter 21 Chapter 22 |
|
Boken finns ju naturligtvis översatt till svenska och utgiven enligt nedanstående.
1921 - En världsomsegling på egen hand
|
The
book
has
been
translated
into
Swedish
several
times
during
the
twentieth
century. My favorite is the 1952 translation, which I think reflects Joshua Slocum's way of depicting the journey and his sense of humor in an excellent way.
1964 - Ensam seglare runt jorden
|
The latest news from Fairhaven. October 2008.
|
||
Mr
Richard
Tatlock
in
Mattapoisett,
MA
(just
east
of
Fairhaven),
do
have
the
moorings
for
his
Northumberland
42
Julia
Bryant
in
Fairhaven
Shipyard
Marina.
Richard
has
been
so
kind
to
let
me
publish
a
"new"
(never
before
published
on
the
internet)
photograph
of
the
Spray
with
Joshua
Slocum
on
deck! It was found when Richard and his friend, a great great grandson to Alexander Graham Bell, in the seventies was rummaging Bell's original laboratory in Baddeck on the island Cape Breton, Nova Scotia. Today the laboratory is a National Historic Site of Canada!
|
Courtasy of Richard Tatlock. Can this picture have been taken just beside the Erie Canal Lock 2 in Waterford, NY? If you have a suggestion, or correction, please let me know at staffan@holmers.com
|
According
to
the
expertise
of
Richard's
the
picture
is
not
taken
in
Fairhaven.
It
is
probably
taken
after
the
journey,
and
a
suggestion
is
that
it
can
be
taken
prior
to
the
Exposition,
which
means
a
journey
through
the
Erie
Canal,
and
an
explanation
to
why
the
masts
are
taken
down. Imagine, with southerly winds the Spray must have been able to sail from New York up the Hudson River, all the way to Waterford, where the low railway bridge in the beginning of the Erie Canal must have forced all boats to take down their masts. View of Lock 2 in Google Earth
|
I
have
asked
Richard
to
check
if
my
placemark
on
Google
Earth
was
put
out
on
the
right
spot. |